KOMONDOR, de nem pásztorkutya

komondor

Szakmai kirándulásaink során a magyar járműgyártás egy újabb keletű helyére látogattunk el, a GAMMA Műszaki Zrt-hez, Budapestre.

Szűk egy esztendeje, a magyar katonai gép- és kerekes harcjármű gyártás történetének feldolgozásakor kértünk és kaptunk segítséget Zsitnyányi Attilától, a Gamma vezérigazgatójától. Akkor számos képanyagot adott a kiállítási anyaghoz és rögtön egy meghívást az általuk gyártott KOMONDOR páncélvédett járműcsalád és gyártása megismerésére. Élve a meghívással jutottunk június 13-án el – az MH Logisztika Központ jó néhány munkatársával együtt, és támogatásával – e különleges jármű gyártóhelyére. Az éjszakai vihar okozta károk a reggeli vonatutat meghiúsították, így némi újratervezést követően autókkal, majdnem előírásszerű „oszlopmenetben” vágtunk neki az útnak.

Ocskay Gábor a különleges járművek divízió vezetője – frissítővel, péksüteményekkel és kávéval is kínálva – fogadta csoportunkat. Előadásában megismerhettük az 1920-ban megalakult elődtől napjainkig a Gamma, és a Zrt-be immár beolvadt – 1928-ban alapított – Respirátor Rt. történetét, tevékenységét, működését. Nemcsak a prezentáció képein, de az előadóteremben kihelyezett mintadarabokkal kézzelfoghatóan is megismerkedhettük a cég számos termékével. Ezt követően kaptunk egy részletes tájékoztatót arról, hogy mi vezetett el egy – alapvetően nem járműgyártással foglalkozó – céget egy ilyen összetett gyártmány, mint a KOMONDOR, kifejlesztéséhez, elkészítéséhez. Az előadó jóvoltából megismerhettük a járműcsalád kialakítását, családtagjait, az egyes járművek felhasználási lehetőségeit (vegyivédelmi felderítő, mentő, szállító, járművontató) és felhasználási területeit (honvédség, katasztrófavédelem).

Az előadásokat követően sétára indultunk és az udvaron két KOMONDOR járművet (a 3921 és 3121 típusjelűeket) nézhettünk, meg. Belépve az szereldébe egy összeillesztett és egy már készre hegesztett páncéltest, majd a szűrőbetét szelencéjét sajtoló gép és a gépből kikerült szelencék fogadtak bennünket. (Csak érdekességképp: a lemezcsíkból 12 sajtolási művelettel készül el egy szelence). Láthattuk a különböző tervezőcsoportok munkahelyeit, valamint egyéb termékek (utánfutók, mentesítő konténerek és felszereléseik egy részének) gyártását, szerelését. Végül a telephely egy külső részére értünk, ahol a legizgalmasabb rész várt ránk: az eszköz bemutatása. Ezen a bemutatóhelyen megnézhettük a KOMONDOR 3922-es típusjelű, 3 tengelyes platós változatát, majd a gyár „berepülő pilótája” egy 3921-essel megmutatta, mit tud a jármű produkálni a terepen. Volt lehetőség a jármű lendületességének, fordulékonyságának, az emelkedő/lejtő leküzdő képességének, az oldaldőlés tartásának, az eltolt szinuszgörbe jellegű pályarészen haladásának megismerésére, nemcsak látványként, mint külső szemlélőnek, hanem utasként is.

A KOMONDOR után ismét magával a gyártóval ismerkedtünk Petrányi János fejlesztési igazgató előadásában. A Zrt. 1981-2015 között bejegyzett múzeumot üzemeltetett Gamma Művek Ipartörténeti Szakgyűjtemény néven. A múzeum közgyűjteményi (szakmúzeumi) státuszát jogszabályi előírások miatt meg kellett szüntetniük, de az anyag egy része, szerencsére, a vitrinekben megtekinthető: kezdve a Gamma logarléctől, a különféle vegyi- és sugárfelderítő eszközökön át a védőfelszerelésekig, de láthatunk fényképészeti eszközöket és készültek itt kávéfőzők is.

Sajnos csak maketten és képen, de látható a kiállítási anyagban a magyar hadiipar legsikeresebb termékének számító Gamma-Juhász légvédelmi lőelemképző, amely az elektromechanikus működésű analóg számítógépek első példányának tekinthető. Megbízhatósága és pontossága nemzetközi hírű volt, többek között a svéd Bofors cég is alkalmazta a légvédelmi gépágyúihoz.

A szakmai kirándulást egy finom ebéddel zártuk a Logisztikai Központban, majd egy kis nosztalgiázás és élménycsere után, Csinga Mihály ezredes, parancsnokhelyettes köszönt el csoportunktól.

Az érdeklődők, a Gamma történetét és termékeit a cég honlapján, a http://www.gammatech.hu/?lang=hun&mnuGrp=mnuMain&module=main linken, a KOMONDOR járművet pedig a http://gammatech.hu/komondor/ linken ismerhetik meg.

Horváth Balázs István

About Post Author