A jó idő beköszöntével megjelennek az utcákon, tereken, utakon a kerékpárosok, sok kétkerekű keltheti fel a kerékpártolvajok figyelmét. Egy drótszamarat eltulajdonítani másodpercekbe kerül, azonban a tulajdonos tehet azért, hogy a bűncselekmény elkövetési ideje megnövekedjen, ezáltal növekedjen a lebukás veszélye. Sok esetben ezt a bűnelkövető már nem kockáztatja meg, másik célpontot keres.
Körültekintéssel, odafigyeléssel a bicaj tulajdonosa megelőzheti, hogy eltulajdonítsák közlekedési eszközét. Gyakran téves biztonságérzetet adhat egy-egy rossz minőségű zár, egy biztonságosnak ítélt facsemete, amihez lelakatolják a kerékpárt. Az első lépcső a gondmentes kerekezéshez – a KRESZ szabályainak betartás mellett – a biztonság megteremtése, a körültekintő eljárás, a hely és a lezáróeszköz helyes megválasztása.
Mindig legyen lezárva a bicikli, még akkor is, ha csak pár pillanatra hagyja magára!
Az sem mindegy, hogy hogyan zárja le a lakattal a kerékpárját. Lehetőleg a kereket, vázat, illetve a láncot is rögzítse a lakat, mert egyéb esetben könnyű préda lehet a bicaj!
Nagyon fontos a lakat minősége is. Az elkövetők számos technikát alkalmaznak annak érdekében, hogy az olcsónak számító sodronylakatokat leküzdjék, például erővágóval, feszítővassal. A vastag lánc sem nyújt megfelelő védelmet, ha a rajta lévő zárszerkezet könnyen kinyitható. A hagyományos kulcsos zárak nem jelentenek nagy akadályt egy profi tolvajnak – ugyanez vonatkozik a számzáras vagy körkulcsos zárakra is. Ajánlott fúrt, vagy lapos kulccsal működő zárat vásárolni, mert ezeket hagyományos – zárfésűs – megoldással nem lehet kinyitni.
Sajnos sokan nem fektetnek elég nagy hangsúlyt a zárakra, pedig a bringás egyik legfontosabb felszereléséről van szó. Mindig olyan zárat és hozzá tartozó láncot, fém hevedert válasszanak, amely vágásálló, illetve a zárszerkezet magas biztonsági szintű.
Bács-kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztály