Elbir hírlevél 2018. szeptember

Becsapós mobilszámlák

Mostanában újra divatba jöttek a hamis számlabekérők: ne dőljön be nekik, és inkább kétszer nézze át, valódi számlát kapott-e a tényleges szolgáltatótól.
Már a Telenor és a Telekom is közleményben figyelmeztetik ügyfeleiket arra, hogy e-mailben hamis számlabekérőket kaphatnak, amely egy szolgáltatóktól független weboldalra irányítja őket, hogy aztán a pénzük bánja a figyelmetlenséget. Persze közben a mobilszám-lájuk se lesz befizetve.
A szolgáltatók figyelmeztetései szerint hozzájuk is érkezett az ügyfelektől visszajelzés csalásokról, és a közösségi médiában is egyre több információ található hasonló, átverős e-maillel megtévesztett mobiltelefon-használókról. Nem ez az első csalárd módon pénzhez jutási próbálkozás, de a megtévesztő e-mailekkel trükközők – a látványra, megjelenésre is figyelemmel – igyekeznek valóban hasonló, ezáltal hitelesnek tűnő hát-teret kanyarítani.
Az e-mail első pillantásra valóban a szolgáltató által kibocsátottnak tűnik. Számla kiegyenlítésére, vagy az adatok frissítésére kéri az ügyfelet.
Erre a levélben egy webes hivatkozás található, mely jelentősen hasonlít távközlési cég elérhetőségére, de valójában egy ügyes „eltérítés” van a link, hivatkozás mögött.
(A szöveget figyelmesen olvasva szembetűnő a magyartalan fogalmazás!)
Mi történhet, ha sikerül az átverés?
A szolgáltató számlájához megtévesztően hasonló számlát küldenek, az azon szereplő számlaszám viszont a csalóké. Ha az összeg nem kirívóan magas, többen odafigyelés nélkül, rutinszerűen fizetnek, amiből a csalók gazdagodnak. A szolgáltatóhoz ebből természetesen egy fillér se kerül.
Az adategyeztető oldalon elkérik a belépési adatokat (például név, jelszó, telefonszám), amelyek a szolgáltató alkalmazásaiba (pl. a MyTelenor appba) is belépést biztosítanak. Ezen keresztül pedig a megtévesztett személy nevében rendelhetnek akciós, hűségpontos, vagy épp részletfizetéses készülékeket – természetesen saját részre – a részletfizetést viszont az adat regisztrált birtokosának kell teljesítenie.
Számlaegyeztetés céljából elkérik a mobilszámlája másolatát, ezzel pedig megint csak úgy tudnak visszaélni, hogy az Ön nevében kommunikálnak a szolgáltató felé, és rendelhetnek termékeket vagy szolgáltatásokat.
A szolgáltatók a fenti trükkök terjedésének megakadályozása miatt arra kérik az ügyfeleket, hogy sokkal óvatosabbak legyenek azokkal a levelekkel és akár telefonhívásokkal, amelyek látszólag tőlük érkeznek.
Minden esetben hasonlítsa össze a feladót vagy a hívószámot, és csak akkor higgyen a
szolgáltató kilétének azonosságában, ha az eddigi e-mail címről vagy számról keresik Önt.
Ha bármilyen gyanú merülne fel, inkább hívja a távközlési cégek információs telefonszámait, vagy nézze meg a kapcsolódó adatokat a szolgáltató hivatalos alkalmazásában. Ha például kap egy valódinak tűnő számlát 5.900,- Ft-ról, de pl. a MyTelenor appban egyetlen 8.000,- Ft-os számlát lát, egyértelmű lehet, hogy a beérkező kérést csaló küldte.
A szolgáltatók igyekeznek letiltani a csaló weboldalak elérését saját hálózatukon belül, de az a legegyszerűbb és legjobb megoldás, ha Ön – még befizetés előtt – alaposan, nagyobb figyelemmel ellenőrzi a beérkező számlát.

 

BÁCS-KISKUN MEGYEI RENDŐR-FŐKAPITÁNYSÁG
BŰNMEGELŐZÉSI OSZTÁLY
K E C S K E M É T
6000 Kecskemét, Batthyány u. 14.,
Postacím: 6001 Kecskemét, Pf.:302 Tel:76/513

 

About Post Author