Bemutatóval egybekötött kiállítás nyílt Szabó József gyufamakettjeiből ma (április 24-én) a József Attila Közösségi Házban. Az interaktív foglalkozást a „gyufaszobrász” vezette.
A gyufamakett építés kreativitást, kitartást, türelmet és sok időt felemésztő elfoglaltság. Egy-egy nagyobb maketthez több ezer gyufaszálra van szükség. A településünkön élő Szabó József évek óta hódol kedvenc szenvedélyének. Keze alól sorra kerülnek ki autók, repülők, hajók kicsinyített másai.
Repülők balsafából
Szabó József kilenc évesen, az általános iskolai technika szakkörön készítette el első működő modelljét.
-A repülő, a „Sirály” elemeit balsafából vágtuk ki majd összeragasztottuk. Hatalmas élmény volt látni miként szeli a levegőt kecses kis gépem. A következő modell a gumimotoros vitorlázó már sokkal komolyabb munkát jelentett. A gép váza sok apró alkatrészből állt, a szárnyakat pauszpapírral borítottam. A művem olyan jól sikerült, hogy beneveztem vele az „Úttörő” modellversenyre is.
Távirányítású hajók
A repülők után a hajók következtek. Néhány évvel később már működőképes villanymotoros rádió távirányítású modellt építettem. Kamaszéveim alatt gyermekkori kedvenc elfoglaltságom feledésbe merült, egészen addig még fel nem öltöttem magamra az „angyalbőrt”. Újoncként nem sokat időt töltöttem a laktanya kapuin kívül. Unalmas óráimban – több katonatársamhoz hasonlóan – maketteket, kockákat, Eiffel tornyokat készítettem gyufából. A leszerelés után a családalapítás az ott-honteremtés, a gyermeknevelés és a munka töltötte ki életem nagy részét, így nem jutott időm hobbim gyakorlására – mesélt a kezdetekről Szabó József.
Makettek gyufából
Az első gyufamakettem egy háromárbócos vitorlás volt. Kolumbusz Kristóf vezérhajójának, a Santa Mariának kicsinyített mása egy méter hosszú lett. Ezt követően sorra születtek az újabbnál újabb alkotások, római gályákat, autókat, repülőgépeket, szerszámképeket építettem. Egy-egy maketthez több ezer gyufaszálat használtam el. Elkészítésük több száz munkaórát vett igénybe. Legutóbbi makettemhez az 1902-ben gyártott benzinmotoros Skodához négy és félezer gyufaszálat használtam fel, a duplafedeles repülőgéphez pedig hatezerötszázat.
A titok, a gondos előkészítés
A makettek elkészítése gondos előkészítést és precíz munkát igényel. Első-ként a méretarányos rajz készül el. A kartonból kiszerkesztett és kivágott elemeket borítom be gyufaszálakkal. Az alkatrészek összeállítása után jön a csiszolás és a lakkozás. Végül az elkészült művet falapra rögzítem.
A nagy álom
Nagy álmom egy 1901-es évjáratú Mercedes Siplex makettjének elkészítése. Jelenleg az autó tervrajzának beszerzésén fáradozom. Az előzetes becslésem szerint a több mint egy méter hosszúságú autóhoz tízezer gyufaszálra lesz szükségem. Annyi bizonyos, hogy a ráfordítandó munkaórák száma is ezres nagyságú lesz.
Kiállítás a közösségi házban
Munkáimat ez idáig csak szűk családi és baráti köröm tagjai láthatták. Első bemutatkozásom most van a szabadszállási József Attila Közösségi Házban. A közönség amellett, hogy közelről megszemlélheti az elkészült alkotásokat, rövid bemutató keretében megismerkedhet a gyufamakettek elkészítésének fortélyaival is – tette hozzá Szabó József.
– gulyás-