Heted7 határon túl a hetedikesek, Határtalanul!

kirándulás 021 kirándulás 045

Az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Határtalanul! programjának célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. A program keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról.

A Szabadszállási Petőfi Sándor Általános Iskola 40 fő 7. évfolyamos tanulója, s 4 fő kísérő pedagógusa 2015. április 21-24. között a HATÁRTALANUL! pályázat keretében egy felejthetetlen erdélyi tanulmányi kiránduláson vett részt.

Az öt előkészítő foglalkozáson, valamint a kétfordulós vetélkedő során megismerkedtünk a meglátogatandó erdélyi célterület nevezetességeivel, történelmével, földrajzával, irodalmával, művészetével..

Utazásunk első állomása Nagyszalonta volt, ahol a Csonka-toronyban az Arany János Emlékmúzeumot tekintettük meg. Ezután Nagyváradra mentünk, ahol a római katolikus székesegyház kincstárában Szent László hermáját láttuk. A legenda szerint Szent László a templomban van eltemetve. Nagy ünnepek alkalmával körmenetet tartanak Szent László hermájával, amelyik az ereklyét őrzi. Az ereklye Szent László koponyájának egy darabja, a herma pedig egy hatvan centiméter magas aranyozott ezüst mellszobor, amelyik híven követi Szent László arcvonásait.

Délután két hatalmas víztározó tó gátján sétáltunk.. 16 órás utazás után érkeztünk meg szálláshelyünkre, Magyarlónára.

Másnap a Tordai-hasadék meghódításával kezdtük a napot, majd leereszkedtünk a tordai sóbányába. Mindkettő felejthetetlen élményt nyújtott. A délutánunkat Kolozsváron töltöttük, ahol a János Zsigmond Unitárius Kollégium igazgatója és diákjai fogadtak bennünket. Kis csoportokban ők mutatták meg a város nevezetességeit: Mátyás király szobrát és szülőházát, majd a Szent Mihály-templom szépségére csodálkoztunk rá, Az igazgató úr az iskola érdekes és gazdag természettudományi szertáraiba vezetett be bennünket. Este a magyarlónai gyerekek rövid műsora után kalotaszegi néptáncot és népdalt tanultunk a helyi művelődési házban.

Harmadnap programunkat Torockón kezdtük, ahol az Európa Nostra-díjas házsort és a népművészeti múzeumot néztük meg. Nagyenyeden a Bethlen Gábor kollégiumban megkoszorzútuk Bethlen Gábor szobrát. Gyulafehérvárra érve az érseki székesegyházban megkoszorúztuk Hunyadi János síremlékét. Sétát tettünk a város történelmi központjában, a várban. Délután Déva várát hódítottuk meg. Szállásunk Csernakeresztúron volt. Vacsora után az ottani gyerekekkel beszélgettünk az iskoláról, szabadidejükről.

Az utolsó napunk Vajdahunyad várában kezdődött. Ezután Aradon megkoszorúztuk a vértanúk emlékművét, valamint a Szabadság-szobrot. Úton hazafelé vetélkedő keretében adtunk számot a megszerzett ismeretekről. Az esti órákban értünk haza, ahol szeretett családtagjaink vártak bennünket.

Kísérő pedagógusaink felejthetetlen élményt ígértek az utazás előtt, s igazuk lett. Sok-sok információval gazdagodtunk. Érdekes volt számunkra a helyi általános iskolásokkal szervezett találkozás. Lenyűgözött minket a székely emberek őszinte közvetlensége, felénk áradó szeretete, ízes beszéde. Megtapasztalhattuk, valóban féltve őrzik anyanyelvüket, hagyományaikat, ünnepeiket, népviseletüket, természeti kincseiket. Örömöt szerzett az érintetlen természet látványa, s elcsendesedve, meghatottsággal tekintettük meg a nevezetességeket is, mert olyan hihetetlen volt, hogy az eddig csak fényképekről ismert helyeken időzünk, valóban ott lépdelünk. Örök emlék marad mindannyiunk számára ez a csodálatos négy nap Erdélyben!

Köszönjük az EMET-nek, hogy támogatta utazásunkat, valamint a Hon-Tours Utazási Irodának az utazás megszervezését.